Zoeken
  • Inge Walstra

Het eerste half jaar in de directiekamer.

Het eerste half jaar van het bestaan van mijn eigen onderneming Inge Walstra Hypotheekadvies is voorbij gevlogen! Ik wil u graag laten weten hoe dat gegaan is.


Voor de gein staat op mijn kantoor een bordje met daarop "Directiekamer". Ik moet er nog elke keer om lachen als ik post krijg met "aan de directie van ....". Voelt goed: ik ben "directeur" voor mezelf, neem mijn eigen beslissingen, ik bepaal wat er wel en niet gebeurt in dit bedrijf.


Ik ben in het diepe gesprongen en heb er geen seconde spijt van. Het lijkt wel of ik alleen maar leuke klanten ontmoet. Klanten met mooie plannen. Ze zijn in verschillende fasen bezig met hun financieringsmogelijkheden. Dat maakt het ook zo leuk: vandaag kwam bijvoorbeeld een definitieve hypotheekofferte binnen voor een klant, tekenden andere klanten mijn opdracht tot dienstverlening waarmee de adviesfase start en weer iemand anders maakte een afspraak om zich te oriënteren op zijn mogelijkheden. Heel afwisselend, nooit hetzelfde. Iedereen heeft een ander verleden en andere wensen voor de toekomst.


Steeds vaker kan ik te voet naar mijn klanten! Gewoon in mijn eigen wijk. Tevreden klanten bevelen mij aan bij vrienden, buren en familie. Dat is gewéldig! Ook werkt de samenwerking met een aantal professionals om me heen perfect. Ik bel hun klanten snel, meestal nog dezelfde dag en vaak zitten we binnen een week om tafel om te kijken wat er financieel mogelijk is. En als ik hen kan aanbevelen vanwege hun deskundigheid, zal ik dat niet nalaten.


Helemaal leuk als ik klanten aan elkaar kan koppelen! Pas geleden was ik bij een architect voor zijn privé plannen en zag wat een geweldige huizen en ruimten hij ontwerpt. "Toevallig" zat ik diezelfde week bij andere mensen die opnieuw gaan bouwen en dus een goede architect zoeken. Een match was zo gemaakt, ook zij gaan waarschijnlijk samen zaken doen! Delen, daar hou ik van. En van korte lijntjes.


Contacten met geldverstrekkers lopen steeds gemakkelijker, want ik leer mijn favorieten kennen. Dat is ook zo bij de serviceproviders en verzekeraars. Regelmatig zitten vertegenwoordigers bij mij aan de keukentafel (die overigens niet in de "directiekamer" staat). Ook spar ik regelmatig met oud-collega's die net als ik als zelfstandig adviseur zijn begonnen. We delen onze kennis en ervaring en dat is bijzonder, vind ik!


Ook heb ik veel gestudeerd het afgelopen half jaar: WFT permanente educatie, certificering Erkend Hypotheekadviseur, trainingen software en advieskwaliteit én ik ben vorige maand begonnen met de Leergang Hypothecair Planner. Ik lijk wel een "spons": alles is interessant en direct toepasbaar in de situaties van mijn klanten.


Natuurlijk zijn er ook dingen waar ik enorm aan moet wennen. Bijvoorbeeld aan het wisselende inkomen. In één maand geen omzet en dan opeens in één week 5 nieuwe opdrachten! Ik moet echt leren te vertrouwen op de continuïteit en af van het "25e van de maand salarisdag". En wat ik ook erg moeilijk vind is "balans houden". Ik maak stiekem veel uurtjes, ik vind het ook zo leuk en ik wil het perfect doen. Dat gaat wel eens ten koste van tijd voor mezelf, van de directeur dus. Wordt aan gewerkt.


Ik kijk uit naar de rest van dit jaar: er lopen alweer zoveel leuke casussen. Gewéldig dat ik daarin een rol mag spelen.


Bel me gerust als u zich ook wilt oriënteren op uw mogelijkheden. Of het nu gaat om aankopen, oversluiten, ophogen, whatever: ik hoor het graag!





46 keer bekeken